Wat bepaalt het commerciële succes van uw organisatie?

Blog 1 : Wat bepaalt (mede) het commerciële succes van uw organisatie deel 1 ?

Bij het al dan niet succesvol zijn van uw bedrijf in de commercie spelen meerdere elementen een rol. Uiteraard je eigen marketing (hoe bekend en bemind ben je in de markt als bedrijf en business partner?), hoe onderscheidend ben je met je product of dienst,  je sales team, de BtoB marketing? Heb je een goede binnendienst, een goed werkend CRM systeem, hoe is de (commerciële) cultuur en is er een duidelijke focus op commercie vanuit de directie? Al deze elementen -maar er zijn er nog veel meer- spelen een voorname rol in het behalen van commercieel succes!

Om bij achterblijvende resultaten alleen naar je sales team kijken is wat kort door de bocht. Wanneer je  structureel meer commerciële slagkracht en succes wilt, dan is het noodzakelijk om aan meerdere knoppen draaien!

Sales anno nu is Top sport! Om werkelijk succesvol te zijn zal je vandaag de dag als “commerciant“ echt toegevoegde waarde moeten leveren. Doe je dat niet, dan zal je je niet onderscheiden van de concurrentie, laat staat het verschil maken in resultaat. Het “ internet “ is dan een prima kanaal om je producten / diensten in te kopen …

Om echt succesvol te zijn in Sales moet je met recht een schaap met vijf poten zijn. Maar waaraan moet je dan als salesman of salesvrouw voldoen? Wel, onderstaand een aantal voorbeelden:

Een succesvolle sales-executive…

  • denkt mee met de klant, levert toegevoegde waarde en is pro-actief
  • …heeft verstand van zaken en is in staat inhoudelijk mee te kunnen praten !
  • …is authentiek en heeft oprechte interesse in de klanten en relaties
  • … maakt het verschil op de contactmomenten met de klanten, de momenten van de waarheid !
  • communiceert helder en tijdig en hanteert “afspraak is afspraak”
  • …loopt gewoon een stapje harder dan de concurrent
  • …is enthousiast, heeft een positieve houding en een glimlach als handelsmerk! Niets is aanstekelijker dan dat!
  • …verrast, maakt beloftes waar, levert dikwijls “iets extra’s” en overtreft in het algemeen de verwachtingen van de klant (zie ook Jos Burgers – Eén fan per dag !)
  • …geeft de klant (opr)echte aandacht! Klanten willen namelijk precies dat: aandacht en hulp!
  • helpt de klant met kopen !

Natuurlijk is het niet eenvoudig om al deze kwaliteiten en eigenschappen met elkaar te verbinden, maar Stephen Covey zegt niet voor niets:

“If we keep doing what we’re doing, we’re going to keep getting what we’re getting…”

Vendito gelooft in een learning by doing aanpak. Uw eigen praktijk is leidend. Theorie en praktijk passen we toe op uw markt en bestaande- en nieuwe klanten.

Graag helpen we ook uw commerciële mensen klaar te stomen voor 2019 / 2020 ! Het Vendito Pro Programma is hiervoor zeer geschikt !